Home
Wij over onszelf
Zo vindt u ons
In- Verkoop
In de media
Geschiedenis
Contact
Gastenboek
Projecten
Dealer Garantie

Onderhoud tijdens de fabrieksgarantie

 
Het blijkt dat vaak nog de nodige onduidelijkheid heerst over onderhoud tijdens de fabrieksgarantie. We proberen hierin met deze informatie helderheid te scheppen.

Ook voor de consument is dit onderwerp nog vaak onduidelijk.

Hoe zit het dan wel in elkaar?

 Een nieuwe auto heeft fabrieksgarantie van het merk.

Vaak is dit een uitgebreide garantie die 2-3 jaar geldig is.

Deze garantie hoort bij de auto en is overdraagbaar op de volgende eigenaar. In het verleden stelden veel merken de eis dat een auto binnen het “merkkanaal”

(dus bij de officiële merkdealer) in onderhoud moest zijn. Gebeurde dit niet, dan verviel de garantie.

Dit vervallen van de garantie vanwege onderhoud elders is niet meer toegestaan.

In de Europese Wetgeving 1400/2002 staat duidelijk dat een consument vrij dient te zijn in de keuze van zijn onderhoudsadres.

BOVAG ABA heeft enige tijd terug alle garantievoorwaarden van nieuwe auto's bekeken en de importeurs die op dit punt onjuiste voorwaarden hanteerden hierop aangesproken. Inmiddels zijn deze garantievoorwaarden aangepast aan de nieuwe wetgeving.

Dat betekent dat een consument zijn auto ook tijdens de fabrieksgarantie gewoon elders in onderhoud mag geven. Wettelijk was dat al zo, maar nu zijn ook de garantievoorwaarden daarop aangepast.

Mobiliteitsgarantie

 Bij veel merken krijgt een klant bij de aankoop van een nieuwe auto ook een jaar of langer mobiliteitsgarantie Voor deze mobiliteitsqarantie ligt de zaak genuanceerder.

Deze garantie mag volgens de wet wel vervallen zodra de klant zijn auto elders in onderhoud brengt.

 

to Top of Page